Domena to podstawa na której możesz budować i rozwijać swój biznes w sieci. Żyjemy w czasach kiedy możemy niemal wszystko kupić bez wychodzenia z domu. Firma niemal nie może funkcjonować bez swojej strony www. Klienci poszukując danego towaru, usługi najpierw wpiszą w wyszukiwarkę poszukiwaną frazę lub nazwę marki. Domena i jej ochrona to zatem kwestie o których nie powinieneś zapominać.
Czy na pewno jesteś abonentem?
Możesz łatwo zweryfikować kto jest właścicielem danej domeny, korzystając z wyszukiwarki WHOIS. Po wpisaniu adresu domeny, uzyskasz informację, kto jest jej abonentem. Bywa, że takie poszukiwania prowadzą do zaskakujących wniosków.
Przedsiębiorcy zajęci bieżącymi sprawami firmy nie pamiętają często na kogo domena została zarejestrowana. Nie są w stanie wskazać, czy rejestracją zajmował się pracownik, firmowy informatyk, wspólnik czy wynajęta agencja reklamowa. Nie pamiętają tego. Dane często nie są aktualizowane, a takie zaniedbanie może prowadzić do problemów. Wszystko gra, gdy panuje zgoda. Konflikt może jednak wszystko skomplikować. Należy pilnować tego, kto jest abonentem i w razie potrzebny niezwłocznie dokonać cesji.
Zobacz również: Sprawdź kiedy nie da się zastrzec domeny internetowej: https://www.kancelarialech.pl/bezwgledne-przyszkody-rejestracji-znaku/
Czy sama rejestracja zapewnia monopol na nazwę?
Opłacenie domeny działa jak wynajem, a nie kupno. Innymi słowy – jak długo opłacasz domenę, tak długo możesz z niej korzystać. Nie stajesz się jednak jej formalnym właścicielem. Rejestracja domeny nie gwarantuje Ci prawa do samej marki.
Prawo daje ci dwa narzędzia do ochrony:
- Darmowe – działa pod warunkiem, że działałeś pod swoją marką jako pierwszy. Chronią Cię wówczas przepisy odnoszące się do znaków niezarejestrowanych. Działają one lokalnie, w oparciu o:
- kodeks cywilny;
- ust. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
- ust. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (w przypadku logo).
- Płatne – działa jeśli swoją markę zastrzeżesz w Urzędzie Patentowym. Ochrona obejmuje cały kraj lub teren UE, w zależności od rodzaju zgłoszenia. Objęte są nią towary i usługi w Twojej branży.
Rejestracja adresu w Urzędzie Patentowym?
Jako znak towarowy możesz zastrzec logo, nazwę lub nawet cały adres strony internetowej.Adresy domeny dość często są przedmiotem zgłoszeń w Urzędzie Patentowym. Poniżej podaję Ci wybrane przykłady:
- ERLI.pl
- www.allegro.pl
- wizaz.pl
- CENEO.PL
- www.bodzio.com
Po rejestracji otrzymasz z urzędu świadectwo rejestracji. Ten dokument stanowi potwierdzenie praw które Ci przysługują. Wskazuje, że jesteś właścicielem praw do znaku, na jakim terytorium, w ramach jakich towarów i usług.
Pamiętaj, że taka rejestracja zapewnia Ci ochronę nie tylko na identyczność ale też podobieństwo. Oznacza to, że nawet jeśli konkurent wybierze nazwę zbliżoną do Twojej, możesz zareagować i bronić swoich praw. To dlatego, że w wyniku rejestracji otrzymujesz monopol na jej używanie w swojej branży.
Uważaj na piratów
Piraci domenowi to szantażyści. Najpierw wykupują prawo do używania domeny podobnej do Twojej, aby potem zaproponować Ci jej odkupienie. Jeśli się na to nie zgodzisz, tworzą przekierowanie na stronę Twojej konkurencji, abyś tracił klientów.
Najskuteczniejszą formą ochrony będzie dla Ciebie właśnie rejestracja znaku towarowego. Pamiętaj jedynie, że takie elementy domeny jak www czy .pl lub .com nie podlegają rejestracji. Oznacza to, że nie będziesz miał na nie wyłączności. Ochrona skupi się na elemencie pomiędzy nimi czyli właśnie na Twojej nazwie.
Jak upewnić się że moja nazwa jest zabezpieczona?
Pamiętaj o pewnej istotnej rzeczy. Aby Twoja marka mogła być zastrzeżona i aby taka ochrona była skuteczna, Twoja nazwa musi spełniać bezwzględne wymogi wskazane w ustawie Prawo własności przemysłowej. Aby móc być znakiem towarowym, powinna być ona fantazyjna. Nie może być opisowa, a więc nie może zbyt bezpośrednio wskazywać na to, czym się zajmujesz lub jakie nią oznaczasz towary. Jeśli te warunki nie zostaną spełnione, ekspert z urzędu może odmówić Tobie rejestracji.
Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy Twoja nazwa może być przedmiotem ochrony, możesz udać się do rzecznika patentowego. Jako specjalista od prawnej ochrony marki będzie on w stanie przeprowadzić dla Ciebie analizę znaku towarowego, czyli tak zwane badanie zdolności rejestrowej.
Takie badane obejmuje nie tylko sprawdzenie czy Twoja nazwa jest wystarczająco fantazyjna, ale też sprawdzenie, czy nie koliduje ona ze znakami zarejestrowanymi wcześniej i widocznymi w rejestrze urzędu.
W następstwie badania trzymasz informację, jakie zdaniem są szanse na powodzenie rejestracji oraz jak możesz dostosować swój znak towarowy aby te szanse zwiększyć. Rzecznik patentowy wskaże Ci konkretne rekomendacje i przygotuje dla Ciebie strategię ochroy. Weźmie przy tym pod uwagę specyfikę Twojej branży oraz Twoje plany dotyczące rozwoju biznesu.
Podsumowując – co i jak warto zabezpieczyć?
Aby mieć pewność, co do skuteczności ochrony, zastosuj się do kilki poniższych reguł:
- Stając się abonentem domeny, zyskujesz prawo do jej używania przez określony czas, a nie stajesz się jej właścicielem.
- Aby skutecznie chronić się przed szantażem domenowym lub innymi nieuczciwymi działaniami konkurentów względem Twojej marki – zarejestruj ją jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym.
- Elementy www oraz końcówka domeny (.pl / .com / .eu) nie podlegają ochronie – chronisz to, co widnieje pomiędzy nimi.
- Biorąc pod uwagę powyższe możesz, ale nie musisz zgłaszać do rejestracji całego adresu domeny – wystarczy sama nazwa.
- Aby rejestracja była skuteczna – pamiętaj o wymogach ustawowych. Ważne, aby nazwa była fantazyjna.
- Jeśli nie masz pewności czy nazwa lub domena, którą wybrałeś dla siebie, może być chroniona – zgłoś się do rzecznika patentowego.